Direktlänk till inlägg 5 december 2009

Vardags-hjältar!

Av Susanne Salomonsson - 5 december 2009 13:14

Efter att ha praktiserat några dagar på olika barnstugor (Ludvika Gård, Biskopsnäset och Östansbo) i kommunen, har jag utsett mina nya vardags-hjältar! Alla som jobbar inom barnomsorgen skulle ha bättre betalt, bättre status och större värde!


Jag anländer till Ludvika Gårds barnstuga (Sagan) en tisdagsmorgon, en barnstuga som för övrigt firar 40 år, den äldsta i Ludvika kommun. Där möts jag av tre personal och femton 1-3 åringar. Vissa har ännu inte lärt sig gå, några har fortfarande blöjor och några av barnen har speciella behov.

Jag inleder med att prata med personalen och vill veta hur dom känner inför varsel och alla besparingar som måste göras under 201o, jag slås av vilken stolthet dessa tjejer ändå känner för sitt arbete, trots alla diskussioner om neddragningar.


Hur som helst, det börjar närma sig att ta med alla barnen till skogen. OH MY GOD, tre personal som ska byta blöjor, sätta på tröjor, överdragsbyxor, sockar, ollar, skor, mössor och vantar. ( Försök även föreställa er att vissa av dessa barn har; FINGERVANTAR?????!!!!) Finns det ingen lag som förbjuder fingervantar på 1-åringar?

Som tur var fick jag ta hand om en liten tålig pojke, med blöjbyten och påklädning, när jag var klar med honom så svettades jag, att jag trodde jag skulle svimma. Undrar just hur lille Max kände sig, som sagt tur att han var så tålig!

Utflykten var trevlig, alla hade med sig medtagen matsäck i sina små ryggsäckar.


Jag är djupt imponerad över hur personalen på barnstugor orkar, med så små resurser ändå ha en positiv syn på sin yrkesroll och med små medel skapa ett pedagogiskt utrymme för alla barn på stugorna.

Jag kommer att återkomma i frågan, men en sak är säker: NI ÄR VARDAGS-HJÄLTAR i STORT format!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne Salomonsson - 16 december 2009 17:46

  Fyra flickor av tio i årskurs nio har fått sexuella förslag från vuxna på nätet     ATT VUXNA TAR KONTAKT MED BARN I SEXUELLA SYFTEN ÄR INGET NYTT. MEN TYVÄRR HAR DEN TEKNISKA UTVECKLINGEN OCH INTERNET SKAPAT NYA MÖJLIGHE...

Av Susanne Salomonsson - 10 december 2009 09:52

Våldet har förändrats! Eller? Åtminstone graden av våld, tror jag.    Antalet våldsbrott har ökat i Ludvika, en förklaring kan vara, att många fler väljer att anmäla brott idag än tidigare. 1995 anmäldes 535 våldsbrott i Ludvika, och 2008 anmäl...

Av Susanne Salomonsson - 3 december 2009 12:36

Denna rubrik kan vi läsa i dagens Nya Ludvika tidning, 3 december 2009. Nattakuten i Ludvika blir kvar! Hotet om stängning är avvärjt. Det lovar landstingsrådet IngaLill Persson(s)   Att komma ihåg är följande:  Den 3 september kunde vi läs...

Av Susanne Salomonsson - 2 december 2009 11:47

Ge äldreboenden rätt att servera vin   Det måste finnas ett undantag i alkohollagen som gör det möjligt för äldreboenden att kunna köpa in vin eller öl för att kunna servera till maten.   Idag är det förbjudet för pensionärer på t ex Ängsgården ...

Presentation


Susanne Salomonsson Moderaterna Ludvika

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards